Media

Onderzoek naar relatie tussen PR-medewerkers en journalisten

Onderzoek geeft inzicht in hoe mediaprofessionals ‘samenwerken’

PR

De relatie en communicatie tussen journalisten en PR-medewerkers bepaalt mede welk nieuws in de media komt. Het grote Pers en PR-onderzoek van PR-Dashboard geeft inzicht in hoe deze mediaprofessionals ‘samenwerken’. Het merendeel van de PR-professionals heeft bijvoorbeeld zelden tot nooit contact met een journalist en social media wordt steeds minder gebruikt als informatiebron of om contact te leggen.

Zelden persoonlijk contact

Van de pers geeft 91% aan zelden tot nooit persoonlijk contact met PR-professionals te hebben. In 2020 was dit percentage nog 44%. Journalisten (94%) geven aan liever niet gebeld te willen worden door een PR-medewerker. Ook op WhatsApp zijn grote veranderingen te zien. Waar in 2020 nog 64% contact had met PR-mensen, is dit percentage gezakt naar 37%. Of er een directe link te leggen is met corona is moeilijk te zeggen, maar de kans is groot dat de werkwijze van redacties en PR-specialisten in deze jaren veranderd is.

Freelance wordt norm

Jeroen Goeman Borgesius, Executive Director van PR-Dashboard, merkt op: “De afgelopen jaren heeft er veel verandering plaatsgevonden in onze branche. Communicatie tussen PR-specialisten en media verloopt nu voornamelijk via e-mail, terwijl social media aan waarde verliest als nieuwsbron en communicatiemiddel. Ook zien we in het onderzoek terug dat freelancen de norm is geworden op redacties. Tegenwoordig wordt 65% van de journalisten ingehuurd, tegenover slechts 35% in 2012, toen de overige 65% in loondienst was.”

E-mail enorm populair als communicatiemiddel

Om de pers te bereiken is e-mail het onbetwiste kanaal. Maar liefst 91% van de journalisten wil graag persberichten via mail ontvangen. Met een stabiele 3% speelt een persbericht per post ook nog steeds een bescheiden rol. De meeste persberichten (83%) worden gelezen op een computer (laptop of desktop). Twintig procent leest ze op hun mobiel.

Social media verliest waarde als nieuwsbron

Slechts 4% van de ondervraagden vindt Facebook een betrouwbaar platform om nieuws uit te halen. LinkedIn ziet de pers als meest betrouwbaar social media kanaal, maar met 15% is het vertrouwen evengoed laag. De andere platformen schommelen tussen deze cijfers in. LinkedIn is met 16% het kanaal dat het meest gebruikt wordt door journalisten om contact op te nemen naar aanleiding van een nieuwsfeit. In 2014 was dit nog 63%.

Aantal cijfers uit het onderzoek op een rij

  • 65% freelancer tegenover 35% in dienstverband
  • 94% vindt persberichten een belangrijke bron van informatie
  • 77% ontvangt berichten over onderwerpen waar ze nooit over schrijven
  • 75% is blij met een persbericht in een bepaalde huisstijl
  • 60% wil de tekst als platte tekst ontvangen
  • 97% wil direct gebruik kunnen maken van hoge resolutie beeldmateriaal
  • 91% wil een persbericht per e-mail ontvangen
  • 82% kijkt minder dan 10 seconden naar een persbericht
  • Vrijwel geen journalist wil opgebeld worden n.a.v. een persbericht
  • 91% van de PR-professionals heeft zelden tot nooit persoonlijk contact met een journalist
Vorig bericht Facilicom Group start met nieuwe functie: Programmamanager Sociaal Duurzaam
Volgend artikel Glasvezel voor de Fruitweg in Den Haag

Nu op WijZuidHolland