Overname

Omoda en Van den Assem bundelen de krachten

Sinds 1 januari 2024 is fashion retailer Omoda eigenaar van de schoenenwinkels Van den Assem

Omoda en Van den Assem bundelen de krachten

Sinds 1 januari 2024 is fashion retailer Omoda eigenaar van fijnproever in schoenen Van den Assem. Een strategische overname, waarbij twee familiebedrijven met een lange historie de krachten bundelen. Hiermee verbreedt Omoda haar positionering in de fashion-markt en versterkt het Van den Assem voor een volgende fase van groei, door het bedrijf te laten profiteren van Omoda’s sterke infrastructuur en de Van den Assem-collectie te verrijken met de toevoeging van kleding.  

Versterking en verbreding van Omoda’s marktpositie

“Dit is een fantastische stap in onze bijna 150 jaar lange historie als familiebedrijf en een die helemaal in lijn ligt met onze strategie”, vertelt Jan Baan, CEO van Omoda. “Als Omoda hebben we de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in het bouwen van een solide basis voor de toekomst. Een sterk geautomatiseerd distributiecentrum, een state-of-the-art Tech Stack (grotendeels in-house gebouwd) en een unieke online shopervaring, waarin niet alleen het item maar juist de complete look centraal staat. Naast een sterke basis heeft dit ons erg schaalbaar gemaakt. En het vergroten van die schaal is in onze optiek essentieel om gezond te blijven opereren in deze tijd en bestaansrecht te hebben in de toekomst. Door een sterk merk als Van den Assem naast Omoda te positioneren, maar de achterkant naadloos te integreren vergroten we onze slagkracht voor de toekomst.”

De premium positionering van Van den Assem is overigens erg complementair aan die van Omoda. Dat is cruciaal, maar tegelijkertijd ook de basis van deze overname, geeft Jan aan: “Bij Van den Assem zit jarenlange ambacht en neus voor hoogwaardige kwaliteit in het DNA, al sinds 1910. Hoe uniek is het dat wij vanuit Omoda diezelfde passie sinds 1875 nastreven en beide bedrijven op deze manier samen verder de toekomst ingaan?” Ondanks veel overeenkomsten zijn er juist ook verschillen en hebben beide bedrijven hun eigen unieke positionering en klantengroep. Waar Omoda kiest voor bereikbare high-end fashion richt Van den Assem zich specifiek op premium merken als Hogan, Santoni en Tod’s.

De volgende groeifase voor Van den Assem

Voormalig eigenaren Berry en Leo van den Assem sluiten zich bij Jan aan: “Voor Van den Assem is dit een grote kans om het bedrijf, waar we generaties lang met veel passie aan gewerkt hebben, de volgende fase van groei in te brengen.” Berry vult aan: “Wij hebben altijd veel respect gevoeld vanuit Omoda, voor datgene wat in de afgelopen generaties Van den Assem is opgebouwd. Het voortzetten en zelfs verder uitbouwen van die historie maakt dat wij deze stap met trots zetten.”

Door de jaren heen zijn er altijd warme contacten geweest tussen de beide familiebedrijven, met veel respect voor elkaars bedrijfsvoering. Beide heren zullen dan ook actief blijven bij Van den Assem, om te zorgen dat het bedrijf de klant op de juiste manier blijft verrassen, inspireren en bedienen, maar bovenal het DNA in stand blijft. Berry zal zich in samenwerking met de inkopers van Omoda toeleggen op de inkoop en verdere uitbreiding van de premium schoenencollectie die Van den Assem haar klanten aanbiedt. Leo blijft eindverantwoordelijk voor de aansturing en positionering van alle Van den Assem-winkels. “Ik zie dit echt als een mooie kans om over en weer van elkaar te leren. We hebben veel overeenkomsten als bedrijven, maar ik ben er echt van overtuigd dat er met elkaar nog meer uit te halen valt. Daar gaan we voor!”, vertelt Leo.

Kansen creëren en aangrijpen

De algemene leiding ligt nu bij Omoda. “En met deze stap zien we veel kansen”, vertelt Jan. Omoda heeft de afgelopen jaren grote ontwikkelingen doorgemaakt, en kan de lessen hieruit gebruiken bij de verdere versterking en uitbouw van Van den Assem als merk. “Met alle learnings van de succesvolle toevoeging van kleding aan de collectie van Omoda twee jaar geleden, zien wij veel kansen om de Van den Assem-ervaring ook verder te verrijken en deze klant nog meer te inspireren. Naast een selectie van een aantal van onze huidige kledingmerken, zijn onze inkopers achter de schermen bezig om een unieke kledingcollectie voor de Van den Assem-klant samen te stellen. Daarover in de komende maanden meer! Daarnaast zijn we zelfs al bezig met de plannen om in de tweede helft van het jaar een nieuwe Van den Assem-winkel te openen en dit merk verder uit te bouwen”, vult Jan aan.

De integratie van Van den Assem naar Omoda

In de komende maanden worden het hoofdkantoor en distributiecentrum van Van den Assem samengevoegd met die van Omoda in Zierikzee. Deze integratie wordt in mei 2024 volledig afgerond, waarbij Van den Assem als merk in haar huidige positionering onveranderd zal blijven bestaan en waar mogelijk juist worden versterkt. De website en alle winkels van Van den Assem blijven geopend, met de service die de klant van Van den Assem gewend is. Omoda is trots op deze stap en kijkt uit naar alles wat de toekomst van Omoda én Van den Assem gaat brengen.

 

Vorig bericht Facilicom Group start met nieuwe functie: Programmamanager Sociaal Duurzaam
Volgend artikel Glasvezel voor de Fruitweg in Den Haag

Nu op WijZuidHolland