Milieu-informatie

Milieu-informatie voor keuze aanleg bus, tram of lightrail naar CID en Binckhorst bijna volledig

Provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg zetten in op goede bereikbaarheid en leefbaarheid van de nieuwbouwgebieden CID en Binckhorst

Alle informatie voor een besluit over de keuze voor vervoer per bus, tram of lightrail en de route daarvoor is in beeld. Wel ontbreekt informatie over de stikstofeffecten van de bouwfase, zegt de Commissie voor de milieueffectrapportage in haar advies aan de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Deze gemeenten vroegen de Commissie om advies over het milieueffectrapport dat is opgesteld voor de structuurvisie ‘Masterplan Mobiliteit CID Binckhorst’.

De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg zetten in op goede bereikbaarheid en leefbaarheid van de nieuwbouwgebieden CID en Binckhorst. Er ligt een pakket maatregelen voor verkeer en vervoer, waaronder een onderzoek naar vervoer per bus, tram of lightrail. Voordat de gemeenteraden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk besluiten over de structuurvisie, zijn de milieueffecten van het plan onderzocht in een milieueffectrapport.

De ambities van de gemeenten op het gebied van duurzame mobiliteit zijn groot. Toch lijken de maatregelen in het plan daar nog nauwelijks aan bij te dragen. De Commissie adviseert daarom om in de plan uitwerkingsfase aan te geven welke maatregelen concreet nodig zijn voor duurzame mobiliteit.

Recent is de vrijstelling voor stikstofeffecten in de bouwfase vervallen. Er mist nu informatie over de stikstof die vrijkomt tijdens het bouwen, terwijl die nodig is om te weten of beschermde natuur schade leidt. De Commissie adviseert dit te uit te zoeken voordat de gemeenteraden een besluit nemen over de structuurvisie.

Vorig bericht Structurele krapte in Rijnmond vraagt om andere aanpak arbeidsmarkt
Volgend artikel Structurele krapte in Haaglanden vraagt om andere aanpak arbeidsmarkt

Nu op WijZuidHolland