Horeca

Expansie restaurantketen Taco Bell gefinancierd met obligatielening

In komende twee jaar worden minimaal vier nieuwe vestigingen verwacht

Expansie restaurantketen Taco Bell gefinancierd met obligatielening

Foto: Taco Bell

Restaurantketen T Bello Netherlands B.V., franchisenemer van Taco Bell-restaurants, geeft via de NPEX-effectenbeurs voor maximaal €2 miljoen obligaties uit om in Nederland het aantal vestigingen fors te laten groeien. Het huidige aantal van acht restaurants zal naar verwachting de komende twee jaar toenemen met minimaal vier vestigingen.

Forse internationalisering

De van oorsprong Amerikaanse fastfoodketen is fors aan het internationaliseren en onderscheidt zich door een focus op gezonde maaltijden. Taco Bell is wereldwijd het grootste – op de Mexicaanse keuken – geïnspireerde merk, met meer dan 2 miljard klanten per jaar en meer dan 9.000 restaurants wereldwijd, waarvan de meeste gevestigd zijn in de Verenigde Staten. De restaurantketen T Bello is exclusief franchisenemer van Taco Bell in Nederland en onderdeel van het Britse MSHA Limited. Deze onderneming exploiteert in het Verenigd Koninkrijk en Maleisië meer dan honderd Taco Bell-, KFC- en Pizza Hut-restaurants.

Zekerheid

De expansie van Taco Bell in Nederland wordt gefinancierd met een obligatielening van maximaal €2 miljoen tegen een jaarlijkse rente van 11%. Beleggers kunnen inschrijven op de obligaties vanaf €500, die vervolgens een notering krijgen aan de NPEX-effectenbeurs. De looptijd van de lening is maximaal 5 jaar. Inmiddels is het minimumbedrag van de inschrijving ruim overschreden, wat betekent dat de emissie ook doorgang zal vinden. De Britse 100%-aandeelhouder MSHA Limited heeft zich als hoofdelijk medeschuldenaar gecommitteerd voor de financiële verplichtingen van T Bello uit hoofde van deze obligatielening. Dat betekent dat zij garant staat, bij eventuele tegenvallers, voor de rentebetaling en aflossing van deze obligatielening.

Potentie

Barto Hulleman, general manager van de Taco Bell-restaurants in Nederland, stelt dat Nederland de Taco Bell-formule inmiddels heeft omarmd. Nederlanders zijn dol op Mexicaanse taco’s, burrito’s en crunchwraps van Taco Bell. T Bello Nederland met restaurants in Eindhoven, Breda, Rotterdam, Amersfoort, Tilburg, Amsterdam, Arnhem en Den Haag is volgens Hulleman winstgevend. “We meten dat af aan het succes van de bestaande vestigingen. Je ziet overal potentie om met Taco Bell te groeien”, aldus Hulleman. “We zien dat er een verschuiving plaatsvindt van het middensegment (restaurants) naar de laagdrempelige ‘fast service’ markt, waarop wij actief zijn.”

Onderscheidend

De Taco Bell-restaurants zijn sterk in vegetarische en gezonde gerechten en onderscheiden zich van fastfood restaurants, die vooral hamburgers op het menu hebben staan. Uiteraard kunnen de maaltijden van Taco Bell in de restaurants worden genuttigd, maar ook via de opties takeaway, click & collect en thuisbezorging bereiken de gerechten de consument. Taco Bell onderscheidt zich ook door geen kindermenu’s aan te bieden. Beleggers, die minimaal €3.000 steken in de obligaties van Taco Bell in Nederland krijgen een jaar lang een korting op de maaltijden van 20%.

Vorig bericht KFC en Rotterdams streetwear merk Banlieue introduceren capsule collectie
Volgend artikel Logent Group neemt Misi over en versterkt positie in Nederland

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijZuidHolland

INTERVIEW WIJBUSINESSNIEUWS

Als solopreneur heb je geen beperkingen