Onderzoek

Zuid-Hollandse gemeenten reageren sneller op vragen per mail

Zuid-Hollandse gemeenten verbeteren e-mailrespons, privacykwesties blijven.

 

Zuid-Hollandse gemeenten reageren sneller op vragen per mail

Foto: Intermediair

Gemeenten in Zuid-Holland hebben zich verbeterd in het beantwoorden van vragen per mail ten opzichte van vorig jaar. Wel verplichten steeds meer gemeenten burgers onnodig persoonlijke informatie te delen. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.

Van alle Zuid-Hollandse gemeenten geeft 88 procent op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. Vorig jaar lag dit percentage nog op 66 procent van de gemeenten. Hiermee presteert de provincie dit jaar boven het landelijk gemiddelde. In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag.

Van de Zuid-Hollandse gemeenten heeft 6 procent dit jaar na drie weken nog steeds geen antwoord gestuurd op een eenvoudige vraag. Het betreft de gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Papendrecht en Sliedrecht.

Bereikbaarheid en privacy

In Zuid-Holland vermeldt net als vorig jaar 44 procent van de gemeenten geen e-mailadres op hun website. Dit percentage ligt daarmee 18 procentpunt boven het landelijke gemiddelde. Alleen in Flevoland ligt dit percentage hoger.

20 procent van de Zuid-Hollandse gemeenten verplicht burgers inmiddels onnodig persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen. Bij deze gemeenten kan dit namelijk alleen nog maar via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 14 procent.

Vorig bericht 16 Bedrijven failliet in Zuid-Holland
Volgend artikel Ondertekening overeenkomst aanleg glasvezel in Westland

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijZuidHolland