Van onze partner

Ondernemers: wapen jezelf tegen wanbetalingen

Zeker je geld krijgen als bedrijf

Blog Debiteurnet: Ondernemers: wapen jezelf tegen wanbetalingen
Partnerblog Debiteurnet,

Elke ondernemer vraagt zich weleens af, ‘hoe kan ik garanderen dat een klant betaalt?’. Het antwoord hierop is niet zo vanzelfsprekend. Maar een betaling garanderen? Dat kun je gelukkig wel! Er bestaan tal van manieren om een klant aan te zetten tot betaling: een goed debiteurenbeheer, tijdige herinneringsbrieven, een op-en-top facturatiesysteem, facturatie uitbesteden, et cetera.

En hoewel al deze middelen de kans op wanbetalingen behoorlijk verminderen, gebeurt het weleens dat een klant toch niet betaalt. Soms lijkt het wel een eindeloze strijd om je geld te ontvangen. In dat geval kun je ook rekenen op juridische steun waarbij advocaten en bureaus je helpen om openstaande betalingen alsnog te innen. In dit blog duiken we in de mogelijke oplossingen bij wanbetaling. Hoe kun je je als ondernemer wapenen tegen het uitblijven van vorderingen?

Van herinneringsbrief naar incasso

Het standaard traject om bij wanbetaling op je geld te zitten, is door een incassobureau in te schakelen. En terwijl incassobureaus een handige en voordelige methode zijn om vorderingen te innen, wordt het gewenste resultaat niet altijd bereikt. Meer impact? Dat krijg je met een incasso-advocaat aan je zijde. Een professional die over de nodige juridische kennis beschikt, kan het incassoproces efficiënt en doeltreffend laten verlopen. Naast het versturen van aanmaningen, kunnen incasso-advocaten een rechtszaak aanspannen tegen de wanbetaler voor bedragen hoger dan €25.000. Sommige advocaten werken zelfs met een ‘no cure no pay’-methode, wat betekent dat ze alleen betaald worden als ze de vordering succesvol kunnen innen.

Tijdens een rechtszaak kan een incasso-advocaat bovendien aan de rechter vragen om de bezitting van jouw klant als het ware vast te houden. Deze bezittingen worden dan aan de kant gehouden waardoor de klant ze niet kan verkopen. Als jij de zaak wint, worden de bezittingen aan jouw overgedragen als vergoeding. Het vasthouden van bezittingen heet conservatoire beslaglegging.
Daarnaast kunnen ze ook het faillissement van de wanbetaler aanvragen.

Een incasso-advocaat komt met een behoorlijk prijskaartje: uurtarieven kunnen starten vanaf € 200 terwijl een incassobureau gemiddeld € 75 tot € 200 vraagt. Als jouw advocaat dan ook nog eens zonder een ‘no cure no pay’-methode werkt, bestaat het risico dat jij uiteindelijk opdraait voor alle kosten – ook als er geen resultaat wordt geboekt. Met behulp van een incasso-advocaat heb je echter wel meer kans op succes.

Duurzame oplossingen tegen wanbetaling

Er bestaan ook andere mogelijkheden om tot een oplossing te komen zoals een minnelijke schikking waarbij je samen met je klant een betalingsregeling kunt treffen. Een bemiddelaar, zoals een mediator of advocaat kan helpen om tot een akkoord te komen. Een ander optie is het treffen van een betalingsregeling waarbij de schuld in termijnen wordt terugbetaald zonder verdere juridische stappen. In geval van ernstige financiële problemen kan schuldsanering onder begeleiding van een schuldhulpverlener een uitkomst bieden. Deze opties kunnen een meer constructieve benadering bieden om tot een oplossing te komen en verdere juridische procedures te vermijden.

Maar zover hoeft het uiteindelijk niet te komen. Deze juridische trajecten bieden eerder een laatste redding voor onbetaalde facturen. Er zijn tal van middelen om wanbetalingen tijdig te voorkomen. Voor elke ondernemer zijn er middelen beschikbaar zoals geautomatiseerde herinneringen of betaalregelingen, eenvoudige betaalmethodes via een link of QR-code, kredietverzekering, factoring en factuur financiering. Ook specifieke AI-tools kunnen tegenwoordig waardevolle oplossingen bieden,  middels automatisering, om financiële risico’s te voorkomen. Hierbij wordt de communicatie deels of geheel overgenomen door robotisering en worden betalingstrajecten digitaal afgehandeld.

Je hoeft bij openstaande facturen of niet-betalende klanten dus niet meteen over te stappen op een incassoprocedure. Het effectief voorkomen van wanbetalingen is een duurzame oplossing die bijdraagt aan jouw financiële immuniteit, cashflow en de relatie met je klant: hetgeen jouw bedrijf uiteindelijk een stevige basis biedt om optimaal en financieel gezond te groeien.

* Dit is een blog van Huseyin Yildiz, oprichter van Debiteurnet

Vorig bericht Worldstream lanceert OpenStack-gebaseerd public cloud platform
Volgend artikel Meer dan energieneutrale woningbouw in Zuid-Holland

Nu op WijZuidHolland