Milieu

Gedeputeerde met Leidschendamse leerlingen in gesprek over afval

'Kinderen hebben veel slimme en creatieve ideeën'

Gedeputeerde met Leidschendamse leerlingen in gesprek over afval

Leidschendam,
Hoe maak je traktaties zonder plastic? Kinderen uit groep 4 van basisschool de Trampoline in Leidschendam buigen zich deze Gi-ga-groene Kinderboekenweek over die vraag. Gedeputeerde Anne Koning was op 7 oktober te gast in de klas en las een stuk voor uit het boek ‘De aarde heeft jou nodig’. Aansluitend ging zij met de kinderen in gesprek over hun ideeën voor het afvalprobleem.

‘Het is goed om te leren dat we de aarde niet vies moeten maken, maar gelukkig hebben kinderen daar in hun hoofd al veel slimme ideeën voor’, zegt gedeputeerde Anne Koning bij de aftrap van de les. Ze leest een paar pagina’s voor uit het boek ‘De aarde heeft jou nodig’. De kinderen horen dat elk van ons jaarlijks 1.000 kilo afval veroorzaakt, evenveel als een nijlpaard weegt. En dat het lang duurt voordat afval afbreekt in de natuur: een banaan doet er 4 maanden over, een blikje 50 jaar en een glazen fles wel een miljoen jaar. Dat maakt indruk op de kinderen: ‘Zo, dat is echt lang!

Ontwerpend leren

Het boek is onderdeel van een ontwerpbox voor schoolklassen, die aansluit bij het thema van de Kinderboekenweek: Gi-ga-groen. In de box zitten naast een boek ook uitdagende ontwerpopdrachten en verschillende materialen. De box waar groep 4 van de Trampoline mee werkt daagt leerlingen uit om te onderzoeken hoe ze kunnen trakteren zonder plasticafval. Samenwerkingsverband Groen doet goed heeft honderd van die boxen kosteloos verspreid onder scholen in Zuid-Holland. In Leidschendam ontving basisschool de Trampoline de boxen van de lokale Groen doet goed-partner Techniekmenu.

Creatieve oplossingen

‘Wat kunnen we zelf doen om minder afval te creëren’, vraagt juf Agnes aan de klas nadat Anne Koning heeft voorgelezen. Veel handen gaan de lucht in. ‘Elke week met een paar kinderen afval opruimen’, stelt Lana voor. ‘We doen het afval in een raket en schieten het naar de ruimte’, stelt Mahdi voor. Dat zijn goede ideeën, zegt de juf. ‘Maar nog beter is om te bedenken hoe afval helemaal niet in de natuur terecht komt.’

Dan is het tijd om lekker concreet aan de slag te gaan. Klasgenootjes Isra en Zielan overleggen druk met elkaar over hoe ze kunnen trakteren zonder plastic. Zo makkelijk is het nog niet. Misschien kunnen ze thuis alvast de snoepjes uit het plastic halen en in een bakje mee naar school nemen? Maar die snoepjes zaten ooit in plastic, dus dan is er nog steeds afval. Waar zit dan geen plastic omheen als je het koopt, mijmeren de meisjes. Het is even stil en dan zegt Zielan met stralende ogen: een sinaasappel!

Onder de indruk

Na een half uurtje bainstormen liggen er al mooie concrete ideeën, zoals zelf cake of koekjes bakken (en op een schaal opdienen) en stukjes fruit in allerlei leuke vormen trakteren. ’s Middags werken de leerlingen de ideeën uit tot mooie zelfgemaakte ontwerpen van allerlei materialen. Anne Koning is onder de indruk van alle creatieve ideeën die ze voorbij zag komen: ‘Het was leuk om te zien hoe de kinderen zelf nadenken over hoe ze minder plastic kunnen gebruiken. Het proces is heel leerzaam: ze leren niet alleen over het onderwerp afval, maar ook hoe je dingen maakt.’

Vorig bericht Bouw Tiny Houses op voormalige Wieken terrein
Volgend artikel Werkplatform Maqqie bestaat vijf jaar

Nu op WijZuidHolland