Vakbeurs

Duurzaamheidsvraagstukken centraal op Sign & Print Expo 2023

Voorsorteren op gezonde, innoverende en digitale toekomst

Duurzaamheidsvraagstukken centraal op Sign & Print Expo 2023

Foto: Sign & Print Expo

Gorinchem,
De grafische en sign-industrie kennen een aantal complexe uitdagingen, waaronder economische onzekerheid, politieke spanningen en klimaatveranderingen. Dit resulteert in uitdagingen op het gebied van het vinden én behouden van goed personeel, grondstoffentekorten en duurzaamheidsvraagstukken, met daarbij een link naar CO2-reductie. Op 14, 15 en 16 maart 2023 worden deze problematieken tijdens Sign & Print Expo 2023 omgezet in uitdagingen. Met als doel om voor te sorteren op een gezonde, innoverende én een deels digitale toekomst.

Creativiteit en realiteit

Over een kleine maand opent Evenementenhal Gorinchem alweer de deuren voor het grootste event op het gebied van visuele communicatie in de Benelux. De ‘stad van Visuele Communicatie’, zoals het thema luidt, puilt uit van creativiteit maar sluit de ogen niet voor de realiteit. Een realiteit die verder gaat dan economische uitdagingen. Tijdens Sign & Print Expo 2023 kijken deelnemers en bezoekers hoe deze problematieken omgezet kunnen worden tot uitdagingen, om die vervolgens om te kunnen zetten in kansen voor eigen organisaties. Gedurende drie dagen doen bezoekers inspiratie op om hun bedrijf future-proof te maken.

Branchevereniging KVGO zoomt in CO2-reductie

In de expertsessie op 16 maart neemt beleidsadviseur verduurzaming Gijs Vermeulen van KVGO bezoekers mee in de wereld van verduurzaming. Hoe kan een organisatie voldoen aan duurzame inkoopcriteria en tegelijk energiereductie? Waarom is CO2 reductie relevant, hoe krijgen organisaties hier eenvoudig inzicht in en welke kansen brengt CO2 management met zich mee?

Toewerken naar loyale klanten en bevlogen medewerkers

De kennis in de markt loopt terug en ’the war on talent’ neemt extreme vormen aan. Een tegenstrijdig beeld wat organisaties liever vermijden. Welke acties worden er nu vooral genomen om nieuw talent aan te trekken, en is dit voldoende? Waarom wordt de focus niet verlegd naar de huidige medewerkers? Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat medewerkers trots en betrokken zijn? Los van het personeel, mag ook de klant niet uit het oog verloren worden. Hoe wordt de klantbeleving verbeterd aan de hand van ‘de ideale’ Customer Journey(s)? Deze items worden op 14 en 16 maart besproken.

Herontwerp (kunststoffen) naar circulaire producten of diensten

Op de openingsdag slaan Provincie Zuid-Holland en BlueCity de handen ineen om één van de duurzaamheidsvraagstukken te behandelen. Alleen al in Zuid-Holland komt 230 miljoen kg plastic afval vrij per jaar. De oplossing is om anders om te gaan met grondstoffen, herbruikbare producten te maken en te recyclen. Wat betekent deze transitie voor de grafische industrie, signmakers en ontwerpers? Hoe zorgen we samen voor het halen van de landelijke doelstelling om in 2050 volledig circulair te zijn?

Revolutie van artificiële intelligentie (AI)

Het lijkt een van de meest besproken, maar misschien wel minst begrepen technologieën van dit moment. Op welke wijze gaat AI zich in de nabije toekomst ontwikkelen? Wat is de mogelijke impact van AI op de samenleving? Welke toekomst hebben organisaties voor ogen met AI? Op 15 maart neemt TED-spreker, auteur en tevens directeur Rudy van Belkom van Stichting Toekomstbeeld der Techniek bezoekers mee in de wereld van AI en democratie.

Vorig bericht Nathal van Rijn nieuwe directeur InnovationQuarter
Volgend artikel The CoolTower wint 'Meest Markante Vastgoedproject van 2023'

Nu op WijZuidHolland