Nieuws

Amsterdam en Den Haag maken het meest gebruik van elektrische laadpunten

Nuon onderzocht bezettingsgraad publieke laadpunten voor elektrische auto


Laadpunten in Amsterdam en Den Haag worden het meest gebruikt, blijkt uit een onderzoek van Nuon naar het gebruik van de laadpunten in steden waar meer dan 200 laadpunten voor elektrische auto’s staan. Uit het onderzoek valt op te maken dat een laadpunt in Amsterdam gemiddeld 11 uur per dag bezet is. Daartegenover staat dat een laadpunt in Groningen slechts 5 uur per dag bezet is, oftewel 19 uur per etmaal beschikbaar is voor het laden van een elektrische auto.

Nuon verzamelde voor dit onderzoek informatie over alle publiek toegankelijke laadpunten in Nederland, en zette de steden met meer dan 200 laadpunten op een rij. Opvallende verschillen in dit lijstje zijn onder andere dat Rotterdam beduidend lager scoort dan de grote steden Amsterdam en Den Haag, en dat Randstedelijke gemeenten in het algemeen hoger op de ranglijst staan dan gemeenten buiten de Randstad.

Verlaten plek in de wijk

“Uit onze jarenlange ervaring met laadpunten in gemeenten als Utrecht en Amsterdam, weten we dat het verschil in gebruik van laadpunten samenhangt met twee factoren: plaatsingsbeleid en dichtheid van elektrische auto’s”, aldus Joris Hupperets, directeur E-mobility bij Nuon. “Veel elektrische rijders rijden nog in hybride auto’s. Als een laadpaal verder dan 150 meter van de voordeur van de elektrische rijder staat, of is weggestopt op een donkere, verlaten plek in de wijk, haalt dat het verbruik van een laadpunt flink omlaag. Een hybride rijder tankt dan liever op het werk, of rijdt tijdelijk op fossiele brandstof”, zegt Hupperets. “Tenslotte zien we dat de dichtheid van elektrische auto’s in de Randstad hoger is dan in andere steden, waardoor ook het gebruik van de laadpunten hoger is. Je hebt immers meerdere gebruikers per laadpunt in één straat”.

Tekort aan elektrische laadpunten

Opmerkelijk in het onderzoek is dat de steden Haarlem, Enschede en Zwolle – waar wel laadpunten beschikbaar zijn – ontbreken in de top 20 van Nederland. Deze gemeenten behoren wat betreft het inwoneraantal wel tot de top 20 van Nederland, maar qua aantal laadpunten niet. Dit duidt mogelijk op een tekort aan elektrische laadpunten in deze steden.

Hoewel er op dit moment in veel steden nog voldoende ruimte is voor nieuwe elektrische rijders op bestaande laadpunten– nog niet alle laadpunten worden optimaal gebruikt – kan dat snel veranderen wanneer het aantal verkochte elektrische auto’s toeneemt. “De markt voor elektrisch vervoer is volop in beweging. De lage bijtelling voor hybride auto’s is vervallen, waardoor volledig elektrisch rijden steeds interessanter wordt, vooral voor leaserijders. We voorzien bovendien een steeds grotere actieradius bij nieuwe volledig elektrische modellen en een dalende prijs. Daarom verwachten wij dat in 2020 het aantal verkochte elektrische auto’s zal oplopen tot ruim 40.000 per jaar, vijf keer zoveel als in 2017â€, licht Hupperets toe. Binnen twee jaar zal het aantal laadpunten navenant moeten meegroeien. Dat is met name voor mobiliteit in de stedelijke omgeving van groot belang, omdat elektrische rijders daar veelal niet over eigen laadpunten kunnen beschikken bij gebrek aan oprit of garage.

Vorig bericht 4 nieuwe faillissementen in Zuid-Holland (o.a. I-Flex Detachering B.V., Sultan Paleis Juwelier B.V.)
Volgend artikel Rm Gevelrenovatie & Grootonderhoud B.V. uit Delft failliet

Nu op WijZuidHolland