Onderzoek

70% Nederlandse directie te optimistisch over AI-gebruik

Onderzoek over AI onder 203 directieleden in verschillende sectoren in Nederland

70% Nederlandse directie te optimistisch over AI-gebruik

Nieuwegein,
7 op de 10 directieleden zegt de concurrentie voor te zijn als het gaat om de invoering van AI. Dit blijkt uit recent onderzoek van MarktEffect, in opdracht van Sopra Steria (voorheen Ordina). Er is veel enthousiasme over AI, maar Sopra Steria waarschuwt ook voor deze zelfoverschatting.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 203 directieleden in verschillende sectoren in Nederland. Het optimisme over AI ziet Sopra Steria ook terug in hoe directieleden de AI-vaardigheden van hun medewerkers inschatten. Bijna de helft (43%) van de respondenten heeft ‘volledig vertrouwen’ in de manier waarop hun medewerkers bedrijfsdata inzetten voor AI-tools.

Juiste inzet AI van grote invloed

“We zijn blij met het enthousiasme over AI, maar waarschuwen bedrijven ook voor de risico’s hiervan, zoals onjuiste output of een beveiligingslek”, aldus Joost de Bruin, CEO van Sopra Steria Nederland. “Dit kan grote financiële gevolgen hebben voor organisaties.”

Databeheer grootste uitdaging

De respondenten geven wel aan dat zij databeheer nog lastig vinden, iets wat cruciaal is voor de juiste toepassing van AI. De grootste uitdagingen liggen in cyberveiligheid (31%), datakwaliteit (28%) en privacy (26%). Om deze uitdagingen in te dammen, is het noodzakelijk om stevige governance- en beveiligingsmaatregelen te nemen.

Tekort AI-talent houdt aan

Daarnaast laat het onderzoek zien dat er nog steeds een tekort is aan AI-talent. Meer dan de helft van de respondenten zegt dat een gebrek aan AI-talent de invoering van AI belemmert. Ook geeft een groot deel aan dat hun teams onvoldoende kennis over AI hebben. Daarom is er een toename te zien in de werving van Research & Development-gerelateerde functies (29%).

Over het onderzoek

Dit onafhankelijke onderzoek, uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Sopra Steria, verzamelde inzichten van 203 directieleden van commerciële organisaties in Nederland met minimaal 250 medewerkers. Het kwantitatieve onderzoek werd online uitgevoerd tussen 11 en 22 maart 2024. Onder ‘AI’ werd verstaan: alle AI-technologieën, variërend van ’traditionele’ toepassingen zoals aanbevelingssystemen en zoekalgoritmen tot generatieve AI-technologieën zoals Large Language Models (LLM’s) en publiekelijk beschikbare tools zoals ChatGPT en Midjourney, ontworpen om originele content te creëren. Hoewel de meeste vragen over AI in het algemeen gingen, richtten sommige vragen zich expliciet op generatieve AI.

Vorig bericht Workshop over toekomstbestendige land- en tuinbouw
Volgend artikel Deze 16 bedrijven zijn failliet verklaard in Zuid-Holland in eerste week mei

Nu op WijZuidHolland