KVK

Vooral mkb’ers durven risico te nemen in vergelijking met zzp’ers

Zeven op tien ondernemers bereid risico te nemen voor groei

Vooral mkb’ers durven risico te nemen in vergelijking met zzp’ers

Redactie WijBusinessNieuws,
Zo nu en dan krijgen ondernemers een uitnodiging van de Kamer van Koophandel om een enquête in te vullen. Altijd goed om daaraan mee te doen en nog beter om de resultaten hiervan te lezen. Herken jij jezelf als ondernemer in de volgende resultaten? 

Bekijk jij de cao voor je medewerkers weleens?

Van de mkb-ondernemers die een cao hebben voor hun medewerkers geeft 31% aan dat zij bijna nooit de cao bekijken. Wel is de helft van de ondernemers goed bekend met de gevolgen wanneer de cao niet goed nageleefd wordt. Van de ondernemers met een cao geeft een klein deel aan weleens een fout te hebben gemaakt bij het naleven hiervan. Denk hierbij aan fouten met bonussen, salarissen of werkuren.

Het informeren over de cao gebeurt bij bijna alle ondernemers extern. Een accountant of brancheorganisatie voorziet de ondernemer van de juiste informatie.

Voldoening ervaren

Voor iedereen is het persoonlijk wanneer je voldoening ervaart, maar wist je dat 94% van de ondernemers dit voelen wanneer zij met hun bedrijf van betekenis kunnen zijn voor anderen? Wanneer er winst gerealiseerd wordt, ervaart zo’n acht op de tien ondernemers een gevoel van voldoening.

Ondernemen is risico nemen

Wanneer in de toekomst een risico mogelijk meer oplevert, is zeven op de tien ondernemers geneigd dit te doen. Uit het onderzoek van de KVK komt naar voren dat vooral mkb’ers een risico durven te nemen in vergelijking met zzp’ers. Ook geeft twee derde van de ondernemers aan dat zij in staat zijn om anderen te motiveren en effectief in te zetten om bij te dragen aan het realiseren van doelen.

Foutje, kan gebeuren

In het onderzoek is verder naar voren gekomen, dat 32% van de ondernemers weleens met fouten te maken kregen wanneer zij werkzaamheden uitbesteden. En niet zonder gevolgen. Ondernemers geven aan dat fouten die gemaakt werden vooral gevolgen hadden voor het imago van het bedrijf of een financiële impact hadden.

Voor ondernemers waren gebrek aan tijd, gebrek aan kennis of focus aanbrengen in eigen werkzaamheden de belangrijkste redenen om werkzaamheden uit te besteden.

Gevolgen van de CSRD-wetgeving

Van de ondervraagden die producten of diensten leveren aan grote bedrijven geeft 21% aan dat de CSRD-wetgeving gevolgen zal hebben voor hun bedrijf. In de Corporate Sustainability  Reporting Directive staat dat vanaf 2024 steeds meer bedrijven verplicht zijn om te rapporteren over hun impact op de mens en het klimaat. Naar aanleiding hiervan hebben drie op de tien ondernemingen weleens vragen gehad van deze bedrijven over MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) en/of de duurzaamheid van de bedrijfsvoering, goederen of diensten.

Voorbereiding op de CSRD-wetgeving

Ondernemers zijn zich aan het voorbereiden op de CSRD-wetgeving. Zo doen ze dat onder meer door zich in te lezen, een duurzaamheidsplan te maken en soms wordt er een cursus gevolgd. Ook zijn er veel ondernemers die dit uitbesteden en een externe partij laten uitzoeken wat de gevolgen zijn voor de onderneming en een plan laten opstellen.

Nauwkeurige en betrouwbare informatie

Betrouwbare, objectieve en nauwkeurige informatie is belangrijk. Niet zomaar iedere willekeurige bron geloven kan voor een onderneming essentieel zijn. Zo is 64% van de ondernemers er alert op dat de bron van informatie over bedrijfsauto’s of regelgeving van de overheid is.

Vorig bericht In eerste week april 10 bedrijven failliet in Zuid-Holland
Volgend artikel Pitch Parade: kansen voor jongeren om hun ideeën te realiseren

Nu op WijZuidHolland