Nieuws

Zonnewegdek SolaRoad in 2 provincies in gebruik genomen

Donderdag is op 2 locaties in de provincies Noord- en Zuid-Holland in totaal 150 meter zonnewegdek in gebruik genomen.


Beide provincies gaan hiermee ervaring opdoen met het beheer en onderhoud van zonnewegdekken. SolaRoad zet met deze 2 wegtrajecten een belangrijke stap in de richting van de beoogde grootschalige toepassing van dit innovatieve product waarbij zonnepanelen zijn geïntegreerd in het wegdek en zonlicht op grote schaal wordt omgezet in elektriciteit. Het is voor het eerst dat er in Nederland op een dergelijke schaal energie zal worden gewonnen uit ons wegennet.

De stroken zonnewegdek zijn aangelegd op de parallelweg langs de N232 in de Haarlemmermeer (Noord-Holland) en op de busbaan langs de N218 bij Spijkenisse (Zuid-Holland). De techniek die SolaRoad daarvoor gebruikt is vanaf 2010 ontwikkeld in een publiek-private samenwerking tussen TNO, de provincie Noord-Holland, Strukton Civiel en Dynniq en is de afgelopen 4 jaar succesvol getest op 90 meter fietspad bij Krommenie.

Inmiddels zijn de zonnewegdekken dermate doorontwikkeld dat ze kunnen worden toegepast op de rijbaan.

De verwachte elektriciteitsopbrengst per 100 meter zonnewegdek ligt nu rond de 30.000 kWh per jaar. Die energie kan gebruikt voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s en huishoudens. Wanneer in de toekomst een derde van het totale Nederlandse wegennet (140.000 kilometer) uit zonnewegdek zou bestaan, dan kunnen alle 9 miljoen auto’s gevoed worden vanuit SolaRoad! Samen met andere duurzame initiatieven als de CO2-negatieve weg N211 tussen Den Haag en Poeldijk en de Wattway in de provincie Utrecht, bewijst Nederland met SolaRoad eens te meer haar voorhoedepositie op het gebied van duurzame mobiliteit.

Duurzaamheidsdoelstellingen provincies Noord- en Zuid-Holland

Betrokken provincies Noord- en Zuid-Holland zijn als eerste afnemers zeer enthousiast over SolaRoad. Ze willen als wegbeheerders ervaring opdoen met het beheer, onderhoud en in de toekomst ook aanbesteding van zonnewegdekken. Als overheidsinstantie hebben zij veel oppervlak in beheer dat ze hiermee een dubbele functie kunnen geven, zonder enige vorm van hinder voor de weggebruiker of de omgeving. Zonnewegen kunnen daarmee een forse bijdrage leveren aan hun doelstellingen om meer duurzame energie op te wekken.

Doorbraak duurzame energievoorziening

Elisabeth Post, gedeputeerde Mobiliteit, provincie Noord-Holland: “De pilot met het SolaRoad-fietspad langs de N203 in Krommenie heeft ons veel geleerd sinds 2014. We weten dat het wegdek voldoende energie opbrengt en goed kan presteren met de belasting van fietsers. Ik heb steeds uitgekeken naar de toekomst, waarin dit zonnewegdek uit zou groeien tot een product waarover ook zwaar verkeer kan rijden. Op dat punt staan we nu! En ik kijk vol vertrouwen uit naar de resultaten die deze versie van SolaRoad op gaat leveren.”

Het SolaRoad-project is gerealiseerd in een samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland, TNO en bouwbedrijf Strukton Civiel.

Vorig bericht 2 nieuwe faillissementen in Zuid-Holland (onder meer Itsp Nederland B.V., Teamjos B.V.)
Volgend artikel 3 nieuwe faillissementen in Zuid-Holland (onder meer Aphrodite Fruit B.V., Route 638 B.V.)

Nu op WijZuidHolland