Duurzaam

Pieter Pot versnelt internationale circulaire transitie

Vanuit hun Katendrechtse zolderkamer lanceerden Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt in 2019 een online supermarkt met een circulair verpakkingsmodel

Pieter Pot versnelt internationale circulaire transitie

Rotterdam, Schiedam,
Per huishouden gooien we jaarlijks zo’n 3.300 plastic verpakkingen weg. Dat zijn er zeven per persoon per dag. Samen vormen al die verpakkingen 20 procent van de landelijke afvalstroom. Om die berg afval te laten slinken, bezorgt online supermarkt Pieter Pot boodschappen in herbruikbare glazen weckpotten. Daarmee versnelt de Rotterdamse scale-up niet alleen de circulaire transitie, maar creëren de ondernemers ook nuttig en waardevol werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Vanuit hun Katendrechtse zolderkamer lanceerden Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt in 2019 een online supermarkt met een circulair verpakkingsmodel. In 2020 waren ze de eerste ter wereld met landelijke dekking. De animo groeit nog steeds: Pieter Pot telt inmiddels 70.000 Nederlandse en 10.000 Vlaamse Potters, zoals het bedrijf de leden noemt. Duizenden Potters in spe staan op de wachtlijst. De zolderkamer is inmiddels verruild voor drie warehouses, en met de eerste stappen over de grens is Pieter Pot de startupfase ontstegen.

De innovatiekracht

Pieter Pot verpakt boodschappen in glazen statiegeldpotten en bezorgt die bij consumenten thuis. De lege potten worden mee teruggenomen, gewassen en opnieuw gevuld. ‘Zo combineren we circulariteit met gemak’, vat Jouri het concept samen. En dat is uniek, want een duurzame keuze kost vaak nog veel tijd, geld en energie. ‘Die investeringen ondervangen wij door te bezorgen. Niemand hoeft te sjouwen met potten, en onze magazijnen bieden ruimte aan een groter assortiment dan fysieke verpakkingsvrije winkels. Het speelse en stijlvolle karakter van de webshop maakt boodschappen doen bovendien een stuk leuker.’

De maatschappelijke waarde

In drie jaar tijd bespaarde Pieter Pot ruim twee miljoen verpakkingen. Maar dat is niet de enige manier waarop Jouri en zijn team impact maken. ‘We willen het complete retailsysteem veranderen.’ Die verandering zetten ze al in gang. ‘Ketchupmerk Heinz gaat zijn toeleveringsketen aan ons circulaire systeem aanpassen. En olijfolie ontvangen we in een grote tank, die leeg teruggaat naar de fabrikant voor hergebruik. Zo verkleinen we niet alleen onze eigen CO2-footprint, maar ook die van onze leveranciers.’ Daarnaast werkt de scale-up samen met twee sociale werkplaatsen in Rotterdam en Schiedam. ‘Dagelijks bieden we werk aan 120 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die de potten vullen en schoonmaken. En voor lager geschoold personeel bieden we banen als orderpicker en het verzendklaar maken van bestellingen.’

De rol van InnovationQuarter

Een jaar na de lancering ontving Pieter Pot al € 2,7 miljoen van SHIFT Invest, Future Food Fund en InnovationQuarter. Dat stelde de ambitieuze ondernemers in staat om te voldoen aan de enorme vraag binnen Nederland. ‘Er stonden toen al ruim 30.000 mensen op de wachtlijst’, blikt Jouri terug. Een jaar later investeerden diezelfde partijen samen met het Engelse ETF Partners nog eens € 9 miljoen om de impact van het verpakkingsvrije boodschappenconcept te vergroten en nieuwe, internationale markten binnen bereik te brengen. ‘InnovationQuarter zag onze potentie en hielp ons aan essentiële connecties binnen Zuid-Holland. De kritische blik van InnovationQuarter stimuleert je om te ontwikkelen; ze laten je niet vallen.’

De toekomstplannen

Dankzij de investeringen bezorgt Pieter Pot vanaf dit jaar ook in Duitsland, en daar wil de scale-up de komende tijd meer West-Europese landen aan toevoegen. ‘We werken ook aan een app, aan elektrisch vervoer, een breder assortiment en een lichtere en duurzamere pot die efficiënter is in transport’, voegt Jouri toe. ‘Daarnaast investeren we veel in onze mensen en in de opschaling van onze infrastructuur. Pieter Pot versnelt internationale circulaire transitie. Want die bestond nog niet voor het circulaire verpakkingssysteem.’ Als voorbeeld noemt hij het schoonmaakproces. ‘Geen enkele faciliteit kan zoveel potten efficiënt wassen. Dus zijn we zelf een wasstraat aan het opzetten.’ De innovaties trekken de aandacht van onder meer Albert Heijn, Unilever en Thuisbezorgd, merkt Jouri aan hun aanvragen voor samenwerking. ‘Daar zijn we ontzettend blij mee. We willen de hele retailwereld het circulaire systeem laten omarmen.’

Vorig bericht Denemarken en Nederland vieren samenwerking
Volgend artikel Mini-Rottemerentunnel en Expo A16 Rotterdam geopend

Nu op WijZuidHolland