Logistiek

Nieuw laadstation voor elektrische binnenvaart

Operatie ’elektrisch varen’ uitgebreid naar Alblasserdam

laadstation elektrische binnenvaart Alblasserdam

Alblasserdam,
Volgende grote stap in verduurzaming binnenvaart: Een ketensamenwerking van Zero Emission Services (ZES), logistiek dienstverlener BCTN en de provincie Zuid-Holland bundelen haar krachten voor een nieuw laadstation voor elektrisch varen in de binnenvaart in Alblasserdam. Het nieuwe laadstation, dat ZES ontwikkelt en exploiteert, beoogt met een mix van lokaal opgewekte energie en groene elektriciteit van het net de energiecontainers (ZESpacks) op te laden. Slim gebruik van het laadstation maakt het straks mogelijk om, naast de binnenvaart als hoofdgebruiker, ook aan andere gebruikers energiediensten te leveren (bijv. e-trucks). Of de batterijen in te zetten om het elektriciteitsnet te stabiliseren.

Na de realisatie van het eerste laadstation in Alphen aan de Rijn wordt Alblasserdam de volgende plek in Nederland waar elektrische schepen ZESpacks kunnen verwisselen om emissievrij te varen. De ambitie om de duurzame binnenvaart verder op te schalen naar een landelijk dekkend netwerk krijgt hiermee vorm.

Subsidie van de provincie Zuid-Holland

Het nieuwe laadstation wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Zuid-Holland, die in totaal een subsidie van €1,1 miljoen toekent. Dit bedrag is opgebouwd uit een eigen bijdrage van 600 k€ en cofinanciering ter hoogte van 500 k€ via de Specifieke Uitkeringsregeling Schone Luchtakkoord (SPUK). De provincie ziet het belang van het laadstation als geen ander. Door aangrenzende vaarroutes vormt de provincie namelijk een belangrijke schakel in de Europese binnenvaart. De subsidie ondersteunt 2 belangrijke pijlers van de provincie; goede regionale bereikbaarheid voor economische groei en een vermindering van luchtvervuiling en CO2-uitstoot.

Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “De binnenvaart is een belangrijke sector voor de provincie. Het is ook een sector waar kansen liggen om te verduurzamen. Daarin pakken wij onze verantwoordelijkheid. Onder andere door op strategische plekken laadvoorzieningen te realiseren, zoals in Alblasserdam. Op deze manier werken we aan een landelijk netwerk van laadvoorzieningen, zodat het op de kade in ieder geval is geregeld om de stap naar zero-emissie varen te kunnen zetten. En het ook voor andere provincies interessant is om aan te sluiten.”

Realisatie laadstation

ZES is verantwoordelijk voor de realisatie van het laadstation via zelf ontwikkelde standaarden en specificaties. De lokale inpassing is in nauw overleg met BCTN, de exploitant van de lokale containerterminal (Transferium), vastgesteld. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de vergunningaanvraag, waarna de bouw van het laadstation, direct nabij de kade en terminal van BCTN, in de 2e helft van 2023 kan plaatsvinden. Volgens de huidige planning kunnen begin 2024 de eerste schepen worden voorzien van opgeladen ZESpacks.

Regionale ketensamenwerking

Het laadstation in Alblasserdam is een mooi voorbeeld van een regionale samenwerking tussen (MKB-)bedrijven en overheden om de gewenste transitie op het gebied van verduurzaming te realiseren. Zo zijn de gemeente Alblasserdam en het Havenbedrijf Rotterdam vanaf het begin nauw betrokken voor de lokale adviezen ten behoeve van de locatie. Daarnaast zijn gesprekken gaande met partijen die in nabijheid van het laadstation duurzame energie produceren of hier plannen voor hebben, maar ook met partijen die aan verduurzaming van het wegverkeer werken.

Kansen voor de toekomst

Het laadstation biedt kansen voor de toekomst. Zo zijn er concrete plannen om het last mile transport van en naar het Transferium te verduurzamen door de inzet van E-trekkers, die bij het laadstation kunnen worden opgeladen. Daarnaast zijn er plannen om terminalequipment te elektrificeren. Bovendien streeft BCTN ernaar om meer van de door haar gecharterde schepen zero-emissie te laten varen, gebruikmakend van een groeiend netwerk van ZES laadstations.

“BCTN en Mediterranean Shipping Company (MCS) zetten in op emissieloos varen in 2030. De realisatie van het laadstation op de terminal in Alblasserdam is een belangrijke stap om deze doelstelling te halen. In de groep van 11 in land terminals hebben BCTN en MCS al 5 schepen varen die voorbereid zijn op het elektrisch varen. Daarnaast werken we samen met partijen om meer schepen geschikt te maken om elektrisch te kunnen varen. De garantie dat dit een maximale verduurzaming van het containervervoer oplevert, ondersteunt de verdere verandering van vervoerwijze (de Modal Shift) van weg naar water”, aldus Joop Mijland, CEO van BCTN/MCS.

“De komst van dit laadstation is een belangrijke mijlpaal in de transitie naar emissieloos varen. Het Transferium in Alblasserdam is een druk knooppunt voor containerstromen en een uitstekende locatie in het netwerk van hoofdvaarwegen. We zijn heel blij met de bijdrage van de provincie Zuid-Holland aan dit laadstation, maar ook met de toegezegde subsidie voor een tweede laadstation binnen de provinciegrenzen. De aanvraag hiervoor verwachten we later dit jaar te kunnen doen”, aldus Bart Hoevenaars, CEO van ZES.

Vorig bericht Productiehuis PixelX gaat aan de slag voor Rijksoverheid
Volgend artikel Extra impuls voor verduurzaming binnenvaart

Nu op WijZuidHolland