Energietransitie

Brefu kiest voor duurzaam bouwen in Rotterdam

Brefu rijdt met volledig elektrische bus en neemt zo voortrekkersrol in regionale bouwsector

Brefu kiest voor duurzaam bouwen in Rotterdam

Foto: Brefu

Breda,
Bij het opknappen van oude gebouwen staat innovatief werken voorop en groeit de vraag naar duurzame inzet. Brefu Funderingstechnieken trekt die aanpak organisatie-breed door ook het wagenpark te verduurzamen. Vanaf heden rijden de vakspecialisten van zwaar bouwmaterieel naar de juiste plek in een volledig elektrische bus, waarmee zij een voortrekkersrol pakken in de bouwsector in de omgeving van Rotterdam. Dat doen ze ook ruim voor de nieuwe Nederlandse wetgeving op het gebied van duurzaamheid. 

Duurzaam onderweg in de bouw

Om CO2- en stikstofuitstoot te reduceren is het ook in de bouwsector nodig om vervoersbewegingen te elektrificeren. In het klimaatakkoord staat een CO2-reductie van 7,3 megaton binnen het verkeer en vervoer. Dat is bijna een kwart van de huidige uitstoot. Ongeveer een derde van het binnenlandse transport in Nederland is bouwgerelateerd. Om de gewenste reductie te behalen, moet het gebruik van fossiele brandstoffen worden teruggebracht. Dat ziet ook funderingsbedrijf Brefu in en daarom gaat de organisatie langzaam over van rijden op diesel naar rijden op stroom.

Samenwerking met Bluekens EV

Raymond Roks, directeur van Brefu: “Wij krijgen vanuit de markt steeds vaker de vraag hoe duurzaam wij werken. Wij hebben al elektrisch materieel, zoals bijvoorbeeld graafmachines en heimachines op stroom en dit willen wij nu doortrekken naar ons wagenpark. Zo kwamen we uit bij Bluekens EV, die ons hielp aan de juiste elektrische bus. Wij vervoeren allerlei bekistingsmateriaal, dat is erg zwaar en daarom is een hoge bus noodzakelijk. Ook willen wij er een trekhaak op, dat is zeldzaam voor elektrische bussen. Zo kwamen we uit bij een Maxus L3H3, de grootste uitvoering met het zwaarste accupakket (89 kwh). Je kunt deze bus vergelijken met een Mercedes Sprinter, maar dan elektrisch. We zijn enthousiast om te gaan testen en als elektrisch rijden ons bevalt zijn we van plan om meer elektrische bedrijfswagens aan te schaffen”

Nieuwe wetgeving

Vanaf januari 2025 worden in ongeveer 35 van de grootste gemeenten in Nederland, waaronder Rotterdam en Breda, zero-emissiezones voor stadslogistiek ingevoerd. Dit is in lijn met de afspraken uit het klimaatakkoord. Een zero-emissiezone geldt alleen voor vrachtauto’s en bestelauto’s. Of ook andere voertuigcategorieën (bijvoorbeeld taxi’s en touringcars) aan de zones worden toegevoegd, bekijkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nog. Diezelfde maand wordt ook de vrijstelling voor een zakelijke bestelauto (ondernemersvrijstelling) afgeschaft. De hoogte van de belasting wordt vanaf dan bepaald door de CO2-uitstoot. Voor de inschrijving van bestelauto’s is daarmee voortaan bpm verschuldigd afhankelijk van de uitlaatgassen. De ondernemersvrijstelling geldt wel voor emissievrije auto’s. Dit maakt het een stuk onaantrekkelijker om zakelijk met een dieselvoertuig rond te rijden.

Op maat gemaakt

Wanneer organisaties starten met elektrisch rijden wordt er vaak eerst een energiescan gedaan om te kijken wat voor voertuig er nodig is en welke laadinfra er mogelijk is. Brefu had heldere wensen en bovendien rijdt de directie zelf al elektrisch. De laadinfra die ze hebben is ook geschikt voor de Maxus waardoor een energiescan niet nodig was. Wel is de bus helemaal naar wens en smaak ingericht. Er zit een houten inbouw in zodat het voertuig niet te veel schade oploopt als er materieel ingelegd wordt. De buitenkant is bovendien volledig in de huisstijl gespoten.

Vorig bericht HYGRO betrekt nieuw kantoor dat zelfvoorzienend moet worden door waterstof
Volgend artikel Vakbeurs Maritime Industry 2023 breed in aanbod en beleving

Nu op WijZuidHolland