Automotive

Zes studententeams namen deel aan Self Driving Challenge

Door RDW georganiseerde competitie daagt studenten uit om zelfrijdende, elektrische kart zó te programmeren dat hij zonder menselijk ingrijpen de baan aflegt

studenteams Self Driving Challenge

foto: RDW

De Self Driving Challenge op het TT Junior Track in Assen is gewonnen door studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Hun zelfrijdende kart wist het circuit tweemaal te ronden in iets meer dan vijftien minuten tijd, een record in de geschiedenis van het evenement. Voor een circuit mogen deze tijden misschien niet baanbrekend zijn, bij de Self Driving Challenge is deze prestatie niet eerder vertoond. Deze door de RDW georganiseerde competitie daagt studenten uit om een zelfrijdende, elektrische kart zó te programmeren dat hij zonder menselijk ingrijpen de baan aflegt. Dit jaar namen zes studententeams deel, twee keer zoveel als vorig jaar. Voor het eerst kende het deelnemersveld ook universiteiten, waarvan de Groningse meteen de hoofdprijs in de wacht sleepte.

Autonome topsport

Ook al gingen ze naar huis met zilver, het team van Universiteit Twente had minder succes. Tijdens de kwalificatie, een dag eerder, leken de voortekenen gunstig en legde hun voertuig een hele ronde zelfstandig af. Hoe anders was het tijdens de finale, waarbij de kart zelfs dienst weigerde. Na een complete software-reset kwam er toch beweging in. Met de gereden meters steeg het vertrouwen, tot in de gevreesde chicane opnieuw alle hoop vervloog. De kart kwam in de berm tot stilstand. Het Twentse team reageerde verslagen, als een olympiër die het podium mist. Ja, ook autonoom rijden is emotie.

Zwolse titelverdediger

Het succes van de Rijksuniversiteit doet bijna vergeten dat finishen niet vanzelfsprekend is. Vorig jaar haalde immers geen enkel team de eindstreep, maar legde het voertuig van Hogeschool Windesheim uit Zwolle wel de meeste meters af. Hoewel de titelverdedigers veel meer programmeerwerk verrichtten dan hun voorgangers zat een podiumplaats er dit jaar niet in. De Hanzehogeschool Groningen pakte het brons, Hogeschool Rotterdam werd vierde, Windesheim vijfde en hekkensluiter was Hogeschool Den Haag.

Nieuwe techniek

Ten opzichte van 2022 werden de karts uitgerust met meer technologie. Zo beschikten teams dit jaar over drie frontcamera’s, twee meer dan het jaar ervoor. Eveneens nieuw was de roterende LiDAR, een geavanceerde sensor waarmee ook zelfrijdende auto’s worden uitgerust. Van de extra camera’s werd goed gebruik gemaakt, maar de LiDAR is door geen enkel team ingezet. Thijmen Fellinger, voormalig deelnemer aan de Self Driving Challenge en inmiddels software-engineer bij de RDW, licht dat toe. “Die sensor is met name bedoeld voor obstakeldetectie, maar omdat een complete ronde rijden al voldoende uitdaging biedt is ervoor gekozen om dit jaar nog geen obstakels toe te passen.”

Ontwikkelingen razendsnel

Als het aan Gerard Doll, Divisiemanager Voertuig, Regelgeving & Toelating bij de RDW, ligt komen deze obstakels er zeker. “Ook de techniek mag van mij nog wel complexer, met bijvoorbeeld de toevoeging van een radarsensor.” Waarom de RDW deze challenge organiseert? Doll: “Dit is voor ons dé manier om kennis te maken met een nieuwe generatie technische studenten, maar ook de uitgelezen kans voor studenten om kennis te maken met de wereld van zelfrijdende voertuigen. De ontwikkelingen op dat gebied gaan razendsnel, al twee autofabrikanten hebben een zelfrijdend model ter keuring aangeboden bij de RDW.” Over ontwikkeling gesproken, wat te verwachten bij de volgende Self Driving Challenge? “We denken aan een open klasse, waaraan ook andere voertuigen mee kunnen doen.”

Eenvoud troef

Tot slot is het woord aan de winnaars, die bij wijze van hoofdprijs binnenkort kennismaken met R&D-experts van Self Driving Challenge-partner NXP. Emma Langeveld, woordvoerder van team Rijksuniversiteit Groningen, heeft een tip voor volgende deelnemers: keep it simple . Met relatief eenvoudige lijndetectie en videogestuurde afstandsmeting reed het team naar de overwinning.

De Groningers eindigden met een spectaculaire toegift. Nog een foutloze ronde, nu in een hogere versnelling. Daarmee zetten ze, hoewel officieus, een recordtijd van 6 minuten en 32 seconden neer. Zo hebben de teams volgend jaar iets om zich in vast te bijten.

Uitslag race in cijfers:

1. RUG volledige ronde van 8m06

2. Twente tot verste punt in 5m29

3. Hanze tot verste punt in 5m40

4. Rotterdam tot verste punt in 2m27

5. Windesheim tot verste punt in 2m02

6. Den Haag tot verste punt in 0m31

Vorig bericht ChatGPT ontwerpt eerste robot samen met TU Delft
Volgend artikel Haagse Economie toont veerkracht

Nu op WijZuidHolland